SWEET FOLLOWERS

Friday, 18 March 2011

Banyak Makan Menguatkan Nafsu

Salam...

Hrni me nak kongsi ape yg me baca hrni..Me pnjam gan rumate me ni Cik Tiqah.. Tajuk buku tu Penawar Hati..Macam2 yg bole kte dpt dgn buku nie..Hr ni nak ckp tentang bahaya banyak makan nie... Bagi sape2 yg suke sgt makan tu meh kte check semula betol ke pe yg kte bt selama ni..Me pon suke mkn gak..Hihihi..

Dalam buku ni ada cite sape2 yg suka makan berlebihan (kenyang) adalah amat dicela malah dimurkai oleh Allah.. Sbb tu la dalam Islam selalu sgt di katakan makan atau buat ape2 pon la mesti la dlm keadaan serba sederhana.. So kalo ada makanan lebih tu n da kenyang kowg sedekahkan la pada yg lbh memerlukan yer..


Xmau jd mcm ni yer.. 


Rasulullah S.A.W ada bersabda:
"Barangsiapa yang kenyang dalam tidurnya nescaya keraslah hatinya"

So pasni sape2 yg suka tido pas makan tu elak2 kan la yer..Me pon kdg2 tido gak pas mkn..Kalo x baca buku ni mste me xtau.. T__T.. Makan berlebihan sgt po x elok kan..Badan kita jd malas sesangat.. Bdn jd letih n selalu jer rasa nak tido kan..Btol x?? Dlm buku ni ada gak bgtau,...Selain dari kita jd terSANGAT la peMALAS kan..NAFSU SYAHWAT jadi subur dan kuat.. Ia boleh dorong seseorang tok melakukan kejahatan dan maksiat....

Nampk kan bahaya nye nie? Sbb tu la Rasulullah S.A.W dalam makan dan minum baginda sendiri makan sebelum lapar dan berhenti sebelum kenyang.. 

Untuk kita menumpaskan sifat kuat makan tu hendaklah kita melaparkan perut, kerana inilah sahaja jalan yang membolehkan kita tekun beribadah dan boleh meninggalkan maksiat. Sbnrnya dlm Islam mengutamakan kita berlapar. Dalam sabda Rasulullah S.A.W ada menegaskan:

"Raja segala amalan ialah berlapar dan tanda menghina nafsu ialah berpakaian terbuka"

So renung2 kan la yer..Me pon salah sowang yg suka mkn berlebihan nie..Pasni kena la kurangkan ape yg patot yer.. Moga menjadi iktibar tok sume n tok me gak.. ^____^

Next time kalo me baca info yg menarik lg me kongsi gan u olls gak yer..Me masih dlm pembacaan awal buku Penawar Hati nie.. See ya.. ^___^

ceritera cik Pyqah

8 coMments:

kay_are said...

macam tu ke? x sangke lak kesan makan banyak ni sampai camtu sekali.. thanx sharing ye.. nasib baik x ske makan sangat.. hee

pyqah87 said...

@kay_are : Me suke mkn..Xsgka kan kesan mcm tue..Hihihi.. ^___^

nur anis said...

saya sangat suka makan..asyik nak makan je kerja..huhu

Miss Tira said...

Setuju sangat-sangat. Sebab tu Rasulullah suruh kita berhenti makan sebelum kenyang. Sebab kalau terlalu kenyang ia akan memberatkan diri kita untuk melakukan ibadah.

pyqah87 said...

@nur anismakan jgn smpai mudaratkan diri tau dear.. =))

pyqah87 said...

@Miss Tira Agree wit u dear.. =))

kAmi dAn mEreKa!! said...

tapi, lepas makan je, rasa ngantok tu terus datang,
ish, memang godaan betul,
=)

pyqah87 said...

@kAmi dAn mEreKa!! tu memang perkara biasa tu kan..hihihi

Post a Comment