SWEET FOLLOWERS

Thursday, 31 March 2011

BERBUAT BAIK LA DENGAN HAIWAN

Salam semua..

Me terpandang status terbaru ustaz me time sekolah dulu kat FB nie..


'Ada sahabat bertanyakan Nabi S.A.W..Adakah melakukan kebaikan pd haiwan, juga diberikan pahala? Nabi S.A.W mengiyakannya'. - maksud hadith riwayat al-Bukhari (no.2363) dan Muslim (5996)


MasyaALLAH .. Rupanya dengan hanya berbuat baik terhadap haiwan jer sebenarnya kita da peroleh pahala kan..Jgn ingat dengan hanya haiwan yang kita dihalalkan untuk memegangnya sahaja okeyh..Dengan haiwan seperti anjing pon hendaklah kita berbuat baik..Jgn la dibaling2 dengan batu atau yang sebagainya..Memang la kadang2 bukan kita nak sgt baling gan batu ni..Tp kita terlampau takot sgt dengan anjing kan?? Tp percaya la cakap me..Kalo kita x kacau anjing tu pon xnak kacau kita..Laen la kalo tue anjing GILA.. ^__^


Me ni suka sgt gan kucing..Sekarang ni selalu sangat terpandang artikel-artikel bagaimana manusia ni berbuat jahat dengan haiwan..Bahkan ada yang sanggup makan kucing ni..Sanggup ke makan bila tengok muka kucing yang comel2 ni..Sadis nya la bila buat kat binatang tu mcm tue..Yang xbole tahannya bila dieowg bole publish lagi gambar kucing yang kulitnya disiat tok dijadikan makanan....Da xcukup ke ayam, ikan dgn daging nie? Nampaknya manusia pon da hilang sifat kemanusiaan kan..Emmm



Me ada terbaca satu kisah ni..Seorang pelacur diampunkan dosa kerana berbuat baik terhadap haiwan ni..Kalo xsilap me anjing...Sbb tu la..Berbaik la terhadap binatang ni walaupun kita xsuke kat mereka..Xsalah pon berbuat baik..Bahkan dapat PAHALA tau..

Renung2 kan la yer..N selamat beramal.. ^__^

ceritera cik Pyqah

4 coMments:

cikcleopatra said...

aku takot menatang! cemane?

pyqah87 said...

@cikcleopatra : Takot xpe..Jgn buli okeyh..Hihihi..

'Bidadari Yufa' said...

wah,, aq benci dgn cicak bila jumpa mcm nak bunuh.. terpaksa lah buat "pendamaian" dgn cicak tu..demi pahala untk bekalan.. ^^.. thanx share info

pyqah87 said...

@'Bidadari Yufa' : cicak kan boleh dibunuh..tp lupa la sbb ape.. ada kaitan gan zaman Nabi SAW dulu.. =))

Post a Comment